"Potřebuji ty naše lidi ​změnit..."  aneb 5 kroků ke změně

16.10.2017

Téma: podnikání & management, práce & tým, motivace

Když pracujete s lidmi, v každé firmě či týmu časem dojde na situaci, kdy si řeknete: "Potřebuji ty naše lidi ​změnit."

Důvod, proč cokoliv děláme, je výsledek. A výsledek očekáváte i od vašich pracovníků.

  • u prodejců a obchodníků očekáváte splnění prodejních cílů a získání nových zákazníků
  • u administrativních profesí bezchybné a rychlé informace, na které se můžete spolehnout
  • od pracovníků ve výrobě očekáváte určitý počet výrobků ve stanovené kvalitě
  • od řidičů pak doručení zboží na určené místo v dobu, kdy tam mělo dorazit. 

A můžeme pokračovat. ​Nebudu vám nic nalhávat, měnit ​lidi a jejich návyky je těžší, než to vypadá. ​Ale jak si s tím poradit, když vzdát to nechcete? A být vyhozeni či zavřít firmu také nevidíte jako svůj cíl. 

Plno manažerských metod si můžete přečíst, některé dostane jako radu od kolegy, můžete řešení hledat metodou "pokus omyl", ale pokud hledáte vážně efektivní řešení situace a nemáte na to zbytek života, zeptejte se těch, co už si tím prošli. Zeptejte se těch, co lidi úspěšně vedou nebo vedli.

Dříve či později, každému v managementu nastane moment, kdy třeba ví co potřebuje udělat, ale neví jak. Obtížnější variací je situace, kdy ví, že musí něco udělat, ale neví ani co a ani jak. V následujících řádcích se pokusím popsat, co vám tu změnu, respektive výsledky, zajistí​​.

Tento moment je nejdůležitější! Ujasněte si, co konkrétně chcete změnit​.

Ze zkušenosti dám několik příkladů, proč přemýšlíte o změně: 

  • Chcete, aby obchodníci nosili víc objednávek a plnili obchodní plán
  • Chcete, aby nečekali na úkoly a sami aktivně pracovali
  • Chcete, aby dělali to co přináší skutečné výsledky​​ a ne jen nepředstírali práci
  • Chcete, aby udrželi zákazníky, které přetahuje levnější konkurence
  • Chcete, aby získávali nové zákazníky
  • Chcete, aby spolupracovali bez konfliktů a pomáhali si vzájemně růst

Ale aby se něco změnilo, musí dostat impuls. Ale jaký? 

Takový impuls, po kterém si vaši lidé sami řeknou... "Chci to změnit." " Chci to dělat jinak." " Chci mít výsledky." " Chci, aby za mnou zůstala dobrá práce." Nebo motivace negativní... "Nechci být looser." "Nechci tady skončit." A další a další rozhodnutí.

Základem úspěchu je, že k tomu rozhodnutí musí dojít "sami". Respektive slovo sami jsem dala do uvozovek, jelikož vy je k tomu rozhodnutí musíte dovést. Protože být manažerem znamená vést lidi.

Jejich vnitřní rozhodnutí je efektivnější a déletrvající, protože vnější motivace, kterou jsou nařízení, příkazy a rozkazy fungují jen dočasně a jen na někoho. Pokud dáte cokoliv příkazem, lidé pracují pak jen z povinnosti. Hledají způsob, jak si práci zjednodušit. Jak se z ní vyvlíknout. Nebo jak ji hodit na někoho jiného. Jak se říká... Pracují jen do výše svého platu. Jakmile se pro něco rozhodnou sami, nedělají už jen nezbytné minimum. Naopak! Přestane jim záležet na čase, náročnosti nebo na okolnostech. Najdou v sobě odvahu, sebejistotu i sílu překonávat překážky. Nevadí jim odmítnutí, neúspěch či porážka. Přesvědčí se, že jdou správnou cestou a pracují do té doby než dosáhnou daného výsledku.

Jak to tedy udělat, aby se nastartovali a nadchli lidé ve vaší firmě či týmu? Aby se sami rozhodli, že chtějí víc prodávat? A aby i staří mazáci sami chtěli používat nové postupy, jak zákazníky oslovit, jak prodávat či zvednout úroveň zákaznického servisu?

Tady je další extrémně důležitý moment!  Seznamte je s vaším záměrem!

Seznamte je s vaším záměrem a ukažte jim otevřeně možnosti jejich přístupu k řešení. V praxi to znamená, že všem buď individuálně či na týmovém meetingu řeknete, že máte v úmyslu důsledně řešit obchodní výsledky a chcete aby se na řešení podíleli. 

Čekáním na zázrak se nic nezmění. Jděte osvědčenou metodou a ukažte jim variantu "jak". Je potřeba nastartovat jejich vnitřní motivaci a sounáležitost!

5 kroků ke změně 

1. Řekněte jim PROČ změnu potřebujete. Musí mít informaci, podle které se rozhodnou, že změnu chtějí a vezmou ji za vlastní.

2. Řekněte jim CÍL změny.  Aby si mohli vybrat, k čemu to má či nemá celé vést. Musí jim to dávat smysl.

3. Dejte jim NÁBOJE. Pomozte každému z nich odhalit návyky, kterými sami sebe sabotují a nahradit je lepšími. 

4. Dejte jim NÁSTROJE. Zaměřte se na to, co přináší výsledky (místo opakování nefunkčních postupů). Shodněte se společně na způsobu měření. A pravidelně měřte výsledky.

5. Dejte jim DŮVĚRU. Podporujte je, aby vydrželi, i když se objeví potíže a překážky. 

Jděte na to s rozumem, zkušeností a znalostí sama sebe. Stanovte si reálné cíle a jděte příkladem svým lidem. 

PS: Pokud vás zaujalo toto téma a máte zájem detailněji pracovat se svými lidmi na vašich cílech, mrkněte na naše školení a workshopy. Během školení se vaši lidé sami rozhodnou, čeho chtějí dosáhnout. 

Neškolíme "zázraky", ale trénujeme promyšlený postup, který nastolené změny udrží.

autorka: Michaela Reissig